Terveyspalvelut

Päivitetty 12.8.2022

Kouluterveys

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon lääkäri on Jutta Leppänen.
Opiskelijat kutsutaan lääkärintarkastukseen kerran lukioaikana. Pojilla on kutsuntalääkärintarkastus toisen opiskeluvuoden keväällä.

Kouluterveydenhoitajana toimii Anu Mikkonen, anu.mikkonen@kainuu.fi, puh. 044-7970364.
Terveydenhoitajan vastaanotto lukiolaisille on keskiviikkoisin:

klo 10.30 – 11:00 ajanvaraukseton vastaanotto.
klo 9:00 -15:00 vastaanottoaikoja ajanvarauksella. Terveystarkastukset sovittuina kellonaikoina

Muina päivinä terveydenhoitajan vastaanotto ilman ajanvarausta on klo 10:30-11:00.

Hammashoito

Suun maksuton terveystarkastus järjestetään kerran opiskeluaikana, alle 18-vuotiaille maksutta. Aika varataan hammashoitolasta: puh. 08 6156 5768. Varaajan tulee kertoa olevansa lukion opiskelija.

Mielenterveyspalvelut

Jos elämä tai koulunkäynti ahdistaa eikä koululla toimivista aikuisista löydy sopivaa keskustelukumppania, on mahdollista ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin ja mennä keskustelemaan mieltä askarruttavista asioista joko yksin tai ystävän kanssa. Kuhmon mielenterveysyksikkö, Suvantoranta, sijaitsee terveysaseman viereisessä punaisessa tiilitalossa. Ajanvaraus: puh. 08 6156 5676 tai käynti.
KAKS/nuorisopsykiatrinen poliklinikka: puh. 08 6156 2647 tai lasten- ja nuorten päivystystyöryhmä, LANU: puh. 044 797 0526.

Lisäksi lukiolaisilla on mahdollisuus keskustella miekkarin, kuraattorin tai nuorisopsykologin kanssa.

Nuorisopsykologi

Nuoruus- ja opiskeluaikana saattaa tulla aikoja, jolloin tarvitaan lisätukea omalle jaksamiselle ja hyvinvoinnille. Nuorisopsykologit palvelevat yli 16-vuotiaita lukiossa ja ammattiopistossa opiskelevia nuoria. Psykologien tehtävänä on tukea ja edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja mielenterveyttä psykologisella ohjauksella, neuvonnalla ja tuella, yksilö- ja ryhmätasolla.

Vastaanotolle voi tulla keskustelemaan luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta, yksin tai kaverin kanssa. Ota yhteyttä nuorisopsykologiin, jos sinulla on esim. opiskeluvaikeuksia, masennusta, kriisivaihe elämässä, ihmissuhdevaikeuksia, jännittämistä tai ahdistusta, itsetunto-ongelmia tai päihteisiin, syömiseen tai seksuaalisuuteen liittyviä ongelmia. Tarvittaessa psykologit antavat tietoa muista nuoria auttavista tahoista ja ohjaavat niihin.

Nuorisopsykologi Anna Mustonen on tavattavissa tiistaisin Tuupalan terveydenhuollon tiloissa, puh. 044 – 710 1772, anna.mustonen@kainuu.fi. Tapaamisen psykologin kanssa voi sopia myös koulun ulkopuolelle.

Psykiatrinen sairaanhoitaja (miekkari)

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon psykiatrinen sairaanhoitaja eli miekkari on Anna Kyllönen, anna.kyllonen@kainuu.fi, p. 044 7974200. Aika varataan suoraan miekkarilta tai  terveydenhoitajan kautta. Tällöin sovitaan myös tapaamispaikasta.

Kuraattori

Jos haluat keskustella mistä tahansa elämääsi liittyvistä asioista, ota yhteyttä kuraattoriin, puh. 044 710 5097 tai tiia.rautiainen@kuhmo.fi. Voit sopia kuraattorin kanssa, missä ja milloin tapaatte.

Sairaanhoito

Sairaanhoitajan puhelinpäivystys- ja neuvontapalvelu/ KAKS: puh. 08 615 66000 palvelee ympäri vuorokauden. Saat ohjeita, neuvoja tai vastauksia terveyttä /sairautta koskeviin kysymyksiisi.

Kuhmon terveysasema

Ajanvaraus, päivystys ja kiireetön vastaanotto: p. 08 6156 5635. Lääkäripäivystys ma – to klo 8 -16 ja pe 8 – 15 (la – su klo 9 – 17).